Dry needling

Sinds 2005 wordt in Nederland Dry Needling toegepast door de daarin geschoolde fysiotherapeut. Door middel van een speciale techniek worden spieren aangeprikt, waardoor deze snel en langdurig ontspannen en de pijn vermindert. Er wordt hiervoor een dunne, steriele, ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald gebruikt. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.

Dry Needling: niet hetzelfde als klassieke acupunctuur.

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ‘energie’ in het lichaam. Dry Needling is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend in “spierpunten” (triggerpoints) wordt geprikt. Dry Needling werkt direct in op de spieren (intramusculair) en is geen ‘energie’ behandeling.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek in een spier die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn ‘op afstand’ veroorzaakt (ook wel referred pain genoemd). Zo kunnen bijvoorbeeld triggerpoints in een spier die bij het schouderblad zit uitstralende pijn door de hele arm geven of triggerpoints in de nek- en schouderspieren de oorzaak zijn van spierspanningshoofdpijn.

Wij maken bij de behandeling gebruik van algemene fysiotherapeutische technieken zoals massage en oefeningen. Daarnaast is manuele therapie, psychosomatische therapie en ademtherapie een belangrijke insteek bij onze behandeling.