Manuele lymfedrainage

Lymfeoedeem is een ophoping van eiwitten en vocht in het lichaamsweefsel, waardoor abnormale zwelling ontstaat die niet meer vanzelf verdwijnt.

Oorzaak

Oorzaak: Een onvoldoende transport capaciteit van de lymfevaten, die al aanwezig kan zijn na de geboorte. Dit noemt men primaire lymfe oedeem en komt dus ook vaak al op jongere leeftijd voor, na bv. een sportletsel. Maar ook door een operatie waarbij lymfeklieren zijn verwijderd, radiotherapie of een combinatie van deze factoren kan lymfeoedeem ontstaan. Ook infecties en bepaalde huidziektes kunnen secundair lymfeoedeem veroorzaken.

Klachten

Klachten kunnen bestaan uit: Zwelling, een vermoeid en zwaar gevoel , pijn, beperkingen in bewegingen en huidafwijkingen.

Techniek

Manuele lymfedrainage is een rustige massage techniek waarbij het verstoorde  lymfesysteem wordt gestimuleerd en alternatieve wegen worden gezocht voor de lymfe afvoer.

Ook compressie therapie ( zwachtelen en kousen), oefentherapie om actief de spierpomp werking weer aan te zetten, voorlichting / advies en zelfmanagement zijn belangrijke componenten bij de therapie.

Als deze therapie wordt ingezet is een verwijzing noodzakelijk.

Voor vragen of onduidelijkheden kunt u contact opnemen met onze praktijk op telefoonnummer
020 641 8610.

Wij maken bij de behandeling gebruik van algemene fysiotherapeutische technieken zoals massage en oefeningen. Daarnaast is manuele therapie, psychosomatische therapie en ademtherapie een belangrijke insteek bij onze behandeling.

Aanmelden volwassenen